esmaspäev, 22. detsember 2014

Intervjuu: Vestlesime muusik F.R. David'iga!

Tere ilusat esmaspäeva!

Laupäeval avanes Harrastuskriitikutel teha intervjuu Eestit külastanud ja klubis Hollywood  ürituse Retro Planet raames esinenud F.R. Davidiga.

F.R. David on Tuneesias sündinud Prantsusmaa muusik, helilooja ja laulja, kes on aktiivselt esinenud ja laule kirjutanud alates 1967ndast aastast ja teeb seda aktiivselt tänaseni. Tema tuntumaks looks nii Eesti - kui ka maailma publikule on laul "Words" aastast 1982, mille läbimüük ulatus ühe kaheksa miljoni eksemplari. F.R. David on välja andnud 8 almbumit, millest viimane on 2013ndal aastal tehtud "Midnight Drive".


Üritus: Retro Planet
Koht: Hollywood
Kohtumise kuupäev: 20.12.2014
Esitatud laulud: Things I Miss, Rocker Blues, Don't Go, The Year of the Cat, Music, Words, Girl, I Need You, Taxi, I Like Chopin, In My Mind, Sahara Night, Words.


Küsitlesid Liis Raudsepp ja Inga Kupp-Silberg

Palun kirjeldage ennast mõne lausega. Kes te olete? Kes on mees nime F.R. David taga?

(Itsitab.) Mees, kes on minu nime ja laulja taga on inimlik, täiesti tavaline inimene. Ma olen abivalmis, mulle meeldib inimesi aidata ja mulle meeldib enda ümber koguda nii palju inimesi, kui võimalik ja ma annan endast parima, et muuta meid ümbritsevat maailma paremaks.

Mis teid inspireerib? Kes või mis on teie inspiratsiooniks? Kes on teie Muusa?

Teate, ma olen kogu aeg öelnud, te mu Muusaks on minu naine. Ta inspireerib mind, eriti siis kui ma aastaid Ameerikas elasin. Ta oli minuga Ameerikas, teisel korras kui Ameerika Ühendriikides elasin. Ta on sama hullumeelne, kui minagi, nii et me sobime väga hästi. Peale selle inspireerib mind ka muusika. Eriti hea muusika. Mulle väga meeldib originaalne R'n'B, Rolling Stones, mulle meeldib Clash, seda tüüpi muusika. Kui on hea muusika, siis see inspireerib. Väga lihtne!

Kui te ei oleks muusik, siis millega te tegeleksite, kes te oleksite?

Mulle meeldiks olla fotograaf, maalikunstnik ka. Muidu oleksin ma nähtavasti kingsepp nagu mu isagi. Aga ma pole nii kindel, et see mulle meeldiks (itsitab). Kui ma väike olin, siis koolis oli üks näidend, kus ma osalesin. Ma olin siis vist viiene ja olin juba viieselt esimest korda laval. Nähtavasti oli mu saatus juba sellest ajast paika pandud. Ma olen rõõmus et teen seda, mida ma teen. Mulle pakub esinemine suurt naudingut. Mulle meeldib esineda, eriti selle tõttu, et laval olles ma jagan kuulajatega midagi, meil tekib side ja see mulle meeldib.

Täna oli see sünergia kindlasti olemas!

(Naerab.) Jah, inimesed on siin väga soojad. Te (eestlased) asute ju põhjas ja mitte eriti kaugel Põhjapoolusest (itsitab). Aga inimesed on siin seevastu soojad. Te elate põhjas, aga olete soojad.

Te olete Eestis teistkordselt?

Teate, ma ei mäleta, kas see on teine või kolmas kord, sest kui ma midagi teen, siis teen seda südamega.

Mis on olnud kõige veidram või naljakam juhtum laval olles esinedes?

Kõige veidram asi juhtus minuga, kui esinesin ükskord Riias. Mul oli Riias esinemine ja kohale tuli ainult 4 inimest. Ainult 4 inimest. Suur saal, aga ainult 4 inimest. Nende nelja inimese seas oli üks isik, kes kogu aeg kaebas, et ma ei laulnud just neid laule, mida ta soovis. See oli päris naljakas, sest publikut oli nii vähe ja ma ütlesin sellele mehele, et teate, ma saan teile piletiraha tagasi maksta, kui te rahul pole. Ma rääkisin selle mehega, aga see oli päris hull kogemus. Ma olin muidugi üllatunud, et kohal oli ainult 4 inimest, see oli minu elus esimene kord.

Te mängisite siis neljale inimesele terve kontserdi?

Jah, loomulikult! Ma ju pidin seda tegema.

Kas te uurisite ka, mis juhtus, et nii vähe kuulajaid oli?

Jah.  ma uurisin oma agendi kaudu korraldajalt, et mis juhtus ja sain teada, et mees, kes seda kontserti organiseeris, alustas reklaamimisega samal päeval, kui kontsert pidi toimuma, samal pärastlõunal. See on väga hilja, et kontserti reklaamida. Hiljem kuulsin inimestelt, et kuna nii hilja reklaamiga alustati, siis inimesed ei uskunud, et ma esinema tulen. Ja nii ei tuldudki kohale. Inimesed arvasid, et tegemist on naljaga. Ja esineda neljale inimesel, see oli tõesti midagi uut minu jaoks. Intiimne, aga üks neljast kogu aeg virises, et ei, ärge seda lugu mängige, ma tahan teist lugu! Mängige lugu "Pick up the phone"! Ma siis vastasin, et oodake nüüd, las ma teen oma lood järjekorras. See tüüp oli lihtsalt tüütu!

Räägime natuke teie muusikast.



Laul "Words" on nähtavasti teie repertuaarist laul, mida te olete kõige rohkem pidanud esitlema. Kas te oskate öelda, kui palju kordi olete te seda laulu esitanud?

Ma isegi ei tea, kui palju kontserte ma olen oma elus andnud (naerab). Ma olen aastaid esinenud ja kui ma hakkaksin kõiki kordi lugema, siis läheks see päris keeruliseks.

Kas teil on kunagi olnud ka tunne, et olete selle laulu esitamisest tüdinud ja ei taha seda rohkem esitada?

Enne, kui lavale lähen, siis jah. Aga laval olles ja kuulajatega sünergiat tekitades ja kuulajatele rõõmu pakkudes, sest ma tean, et publikule meeldib see laul, siis teen seda rõõmuga. Ma olen laval publiku jaoks, mitte selleks, et teha muusikat endale, vaid ikka kuulajatele. Kui ma tahan endale muusikat teha, siis ma võtan kodus kitarri ja mängin endale. Kui ma publikule mängin, siis ma tahan, et nad rahul oleksid. Ja kuulajate soove ma austan.





Mis toimub järgmisena, kuhu te siis edasi sõidate? Kus toimub teil järgmine esinemine?

Mu järgmine projekt on Lõuna-Koeras.

See on päris kaugel kodust?

Jah ja ajavahe on õudne! See tapab! See pole esimene kord, kui ma sinna lendan, aga alati kui lendan just ida poole, siis see on raske. Ja kohale jõudes tuleb ju vormis olla.

Kuidas te üldse vormis püsite nii palju reisides ja esinedes?

Minu eeskuju on Ray Charles. Ray Charles oli mu hea sõber. Ta oli mulle ka toeks ja nõuandjaks, sest ta tegi tihti rohkem kui 200 kontserti aastas. Ükskord rääkisime sellest ja ma küsisin tema käest, et kuidas sa seda teed? Ja ta vastas, et iga kord kui sul on kasvõi mõni vaba minut, siis maga. Igal vabal hetkel, maga! Isegi kui oled lava taga, kui saad, siis maga! Magamine on abiks. Isegi tükike und - see töötab! Nii et ma olen teda kuulda võtnud. Mulle oli see tol ajal uudiseks. Minu jaoks, kes ma teda väga austan ja kes oli hea sõber, siis see on parim nõuanne, mis ma saanud olen.

Te olete loonud muusikat ka teistele muusikutele?

Jah, ka Ray Charles'ile olen lugusid kirjutanud! Ma olen ka prantsuse artistidele laule loonud. Mis ta nimi ongi nüüd? See naine? See punapea? Mylène Farmer!

Kas teie jaoks on mingi vahe ka, kui te muusikat loote? Enda või teiste jaoks?

Ei, üldsegi mitte! Ma kirjutan lugusid ja kui need kellelegi meeldivad, siis mul on hea meel, et nad tahavad minu lugusid laulda. Kui neile mu looming meeldib, siis olen nõus seda jagama.

Kas te jõuate jõuluks tagasi koju?

Jah. Teate, mu abikaasal on väga suur pere, mitte nii nagu mul endal. Neid on terve sõjavägi!  Jõulud on hea aeg selleks, et kohtuda kõikide pereliikmetega. Nii et olen perega, söön nagu tavaliselt häid jõuluroogasid, prantsuse omasid nagu hanemaksapasteeti ja loomulikult naudin ma häid prantsuse veine!
Aitäh intervjuu eest!
Suur tänu läheb ka Music Factory'le ja Gert Laasmele!

Liis, Inga ja F.R. David


Retro Planeti üritusest ilmub õige pea ka arvustus! Jääge kuuldele!



Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar